FAQ

Vad kan vi hjälpa dig med?
Varför behöver jag ett företagslån?

Det finns många anledningar till att du skulle behöva ett företagslån. Om du har en bra affärsidé blir det ännu lättare att förverkliga dina drömmar när du har tillräckligt med kapital. Att ha tillräckligt med kapacitet att agera snabbt och offensivt vad gäller nya lösningar, produkter eller tjänster gör att ni kan ligga före konkurrenterna.

Företagslånet används vanligtvis för att:

Finansiera verksamheten
Investera för att få verksamheten att växa
Täcka oväntade utgifter

Enligt en undersökning framtagen av Företagarna behövs företagslån för:

Inköp av maskiner och inventarier
Mjukvara, dator och IT
Fordon
Utbildning
Fastighet och lokaler
Marknadsföring
Anställa ny personal
Ökning av varulager
Produkt och tjänsteutveckling, forskning
Investera i annat företag
Oväntade utgifter
Refinansiera skuld

På Aros Kapital fokuserar vi på företagsfinansiering som hjälper små och medelstora företag att växa. Vi gör det på vårt unika sätt – snabbt och effektivt, ofta med tekniska lösningar vilket ger dig besked på din ansökan direkt. Behöver du ett företagslån till ditt aktiebolag eller enskilda firma, kika in alla våra företagslån här.

Hur ansöker jag om företagslån hos Aros Kapital?

Stora Företagslånet

För dig som vill ha ett företagslån från 1 miljon till 80 miljoner kronor. Det är enkelt att ansöka om ett företagslån och tar bara ett par minuter. Ansökan är dessutom helt kostnadsfri.

  1. Skicka in din ansökan vilken inkluderar information om bolaget, lånet, vilka säkerheter som kan lämnas samt eventuella bokföringsrapporter och aktuell balansräkning som inte framgår av offentliga årsredovisningar.
  2. Erhåll ditt lånebesked och få ditt lån utbetalt inom 1–2 veckor. Du väljer själv om du gå vidare efter att du fått ditt lånebesked.

Ansök nu

Företagslån Direkt

För dig som vill ha ett företagslån från 30 000 till 1 miljon kronor. Det är enkelt att ansöka om ett företagslån och tar bara ett par minuter. Ansökan är dessutom helt kostnadsfri och du får besked om ditt lån direkt.

  1. Skicka in din ansökan genom att legitimera dig BankID och svara på ett par frågor. Ansökan är helt kostnadsfri och är inte bindande.
  2. Du erhåller ditt lånebesked direkt och väljer själv om du vill gå vidare. Efter att allt är godkänt och du signerat med BankID betalas pengarna ut och du har de på ditt konto inom 1–2 bankdagar.

Ansök nu

Företagslån Direkt med EU-stöd

För dig som vill ha ett företagslån från 30 000 till 500 000 kronor. Det är enkelt att ansöka om företagslån och tar bara ett par minuter. Ansökan är dessutom helt kostnadsfri och du får besked om ditt lån direkt.

  1. Skicka in din ansökan genom att legitimera dig BankID och svara på ett par frågor. Ansökan är helt kostnadsfri och är inte bindande.
  2. Du erhåller ditt lånebesked direkt och väljer själv om du vill gå vidare. Efter att allt är godkänt och du signerat med BankID betalas pengarna ut och du har de på ditt konto inom 1–2 bankdagar.

Ansök nu

Vad har ni för villkor på era företagslån?

Stora Företagslånet

Vi erbjuder:

Från 1 till 80 miljoner kronor
Möjlighet till 20 års amortering
Förväntad ledtid på 1–2 veckor

Ansök nu

Företagslån Direkt

Ansök på några minuter och få svar på ansökan direkt. Gratis och du binder dig inte till någonting.

Vi erbjuder:

Lån upp till 1 000 000 kronor
Återbetalning 12–60 månader
Gratis lånebesked direkt utan förbindelse
Utbetalning inom 1–2 bankdagar efter godkänt lån
Ingen debitering för förtidslösen

Grundkrav:

Aktiebolag eller enskild firma
Borgensåtagande
Minst ett fastställt och registrerat bokslut

Ansök nu

Företagslån Direkt med EU-stöd

Ansök på några minuter och få svar på ansökan direkt. Gratis och du binder dig inte till någonting.

Vi erbjuder

Lån upp till 500 000 kronor
Återbetalning 24–60 månader
Begränsat borgensåtagande till 20 % av lånebeloppet
Lägre ränta med EIF-mikrogaranti, minst 2 procentenheter
Gratis lånebesked direkt utan förbindelse
Utbetalning inom 1–2 bankdagar efter godkänt lån
En frivillig rådgivning mot en mindre ersättning

Grundkrav

Aktiebolag

Max 9 heltidsanställda
Max 20 000 000 kronor i omsättning
Max 20 000 000 kronor i totala tillgångar
Minst ett fastställt och registrerat bokslut
Borgensåtagande, endast 20 % av lånebeloppet

Ansök nu

Vilken information behöver ni?

Stora Företagslånet

Oftast är det enda vi behöver att du fyller i vårt enkla formulär online vilket endast tar några minuter och inkluderar också eventuella bokföringsrapporter och balansräkningar som inte framgår av offentliga årsredovisningar. Andra förfrågningar kan förekomma beroende på vilken typ av lån ni söker.

Företagslån Direkt

Vår kreditbedömning utgår från ditt företags historik och möjlig återbetalningsförmåga utan för stor ansträngning av ditt företags ekonomi. Du fyller i ett enkelt formulär online där du identifierar dig med BankID, vilket tar några minuter. Vi tittar på ditt företags finansiella data och kontrollerar att allt står rätt till i en kreditupplysning.

Hur mycket kan man låna?

Vi har inga generella beloppsbegränsningar när det kommer till våra företagslån utan gör en individuell prövning av din låneansökan. Men vi strävar alltid efter att bibehålla en sund riskbild och långvariga relationer med våra kunder. Därför erbjuder vi endast lån om vi är trygga med låntagarens möjlighet att betala amortering och ränta.

Kan jag ändra min amorteringsplan?

Ja, efter sedvanlig kreditprövning av Aros.

Kan jag extraamortera?

Ja, Företagslån Direkt kan kostnadsfritt extraamorteras.

Jag har tappat bort min avi, vad ska jag göra?

Kontakta oss så skickar vi ut en ny.

Kan jag slå ihop flera företagslån till ett?

Ja, vi kan refinansiera dina befintliga lån.

Jag kommer att bli sen med en betalning, vad kan jag göra?

Kontakta oss så försöker vi hjälpa dig

Hur lång tid tar det att få ett företagslån från Aros Kapital?

För Stora Företagslånet är ansökningsprocessen 1–2 veckor. För Företagslån Direkt får du besked om ditt lån direkt efter din ansökan och pengarna finns på ditt konto 1–2 bankdagar efter godkänt lån.

Kan jag höja mitt befintliga företagslån?

Ja, efter sedvanlig kreditprövning av Aros.

Vilka säkerheter har jag på mitt företagslån?

Vanligen borgen och/eller företagsinteckning och/eller fastighetspant

Vad kostar ett företagslån?

På Aros Kapital vill vi vara transparenta, därför tillämpar vi inga dolda kostnader eller avgifter. Vi har schyssta villkor där priset sätts individuellt, snabbt och effektivt, ofta med tekniska lösningar vilket ger dig besked direkt. Det exakta priset bestäms utifrån hur bolagets situation ser ut idag.

För Företagslån direkt tillämpar vi fasta månadskostnader som är lika stora under hela lånets löptid för att göra det enkelt för er. Inga överraskningar då du vet exakt vad månadsavgiften blir. Utöver detta tillkommer en mindre uppläggningsavgift om 2% av lånebeloppet.

Du kan när du vill lösa ditt lån utan några extra kostnader.

Tar ni kreditupplysning (UC)?

När vi bedömer er ansökan tittar vi på företagets finansiella ställning och som ett komplement tar vi en kreditupplysning på bolaget och även vid personligt borgensmansåtagande. Detta gör vi av säkerhetsskäl men även för att kunna erbjuda dig som kund ett så korrekt pris som möjligt.

Måste jag gå i borgen för lånet?

Stora Företagslånet

Vanligen använder vi säkerheter som företagsinteckning och/eller fastighetspant och ibland kan borgen förekomma.

Företagslån Direkt

Ja, man behöver gå i borgen för våra lån upp till 1 miljon. För vårt lån Företagslån Direkt med EU-stöd tillämpar vi en begränsad borgen på endast 20 % av lånebeloppet.

Hur fungerar återbetalningen?

Återbetalning om ni väljer Stora Företagslånet varierar från fall till fall. Ta kontakt med någon av våra kreditexperter för att hitta en lösning som passar er.

Återbetalning om du väljer något av våra Företagslån Direkt, då amorterar du lånet varje månad. Om du vill kan du betala tillbaka mer eller hela lånet utan extra kostnad. Du kan själv välja lånets avbetalningstid mellan 12–60 månader.

Kan jag förtidslösa mitt Företagslån Direkt?

Självklart kan du förtidslösa ditt Företagslån Direkt och självklart kostar inte detta någonting. Vi debiterar alltså ingen ränteskillnadsersättning vid förtidslösen av Företagslån Direkt.

Jag har fått ett mejl om att uppdatera min kundkännedom?

Aros Kapital AB ställer frågorna för att förhindra att det finansiella systemet utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism samt för att efterleva skyldigheter som ett tillståndspliktigt finansbolag. Skyldigheten grundar sig på Lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism och Lagen (2017:631) om registrering av verkliga huvudmän. Informationen som lämnas, omfattas av banksekretessen.

Läs mer

Om du har fått mejl från noreply@aroskapital.se:

Följ länken i mejlet till Aros Kundwebb. Du kan även nå Aros Kundwebb genom att trycka på “mina sidor” och sedan “Kundwebb” via vår hemsida. Tryck sedan på ”Svara på kundkännedomsfrågor”, fyll i blanketten och signera sedan med BankID. Personen som signerar behöver vara firmatecknare.

Vad är factoring?

Factoring är ett samlingsbegrepp för fakturaköp och fakturabelåning. Båda är finansieringsformer där du frigör kapital ur ditt företags kundreskontra. Juridiskt skiljer sig de båda factoringlösningarna åt då Aros Kapital vid fakturaköp tar över fordran och blir ägare till den. Vid fakturabelåning fortsätter ditt bolag att äga fordran. Vid fakturaköp får ni ut 100 % av fakturan medan ni vid fakturabelåning erhåller 70-90 % dag 1 och resterande behålls som en deposition och betalas ut till er när er kund har betalat in fakturan till Aros.

Factoring har ökat kraftigt de senaste åren och i dagsläget fungerar denna finansieringsform ofta som en ersättning för den traditionella checkkrediten – mycket på grund av bankernas mer restriktiva syn på utlåning. En av de främsta orsakerna till att factoring blivit en så populär tjänst är att du som företagare får en mycket mer flexibel finansiering i kombination med att du även sänker era administrationskostnader i samband med fakturaservice, påminnelsehantering m.m.

Marknaden förväntas fortsätta att växa när finansmarknadens anpassning till EU:s direktiv om Basel III träder i kraft. Kort sammanfattat innebär Basel III att EU kräver en högre kapitaltäckningsgrad. Detta resulterar troligtvis i att bankerna kommer välja att prioritera större krediter med lägre risker och större säkerheter. Med stor sannolikhet kommer det leda till att fler företag nekas krediter. Factoring är ett sätt för oss att kunna hjälpa dig på ett mer effektivt sätt än vad bankerna troligtvis kan göra då finansbolag inte kommer att påverkas lika starkt som bankerna.

På Aros har vi stor kompetens, samlad erfarenhet och skräddarsyr alltid våra erbjudanden. Här kan du lita på att du får en trygg och professionell hantering.

Är du osäker på vilken lösning som passar just era behov? Kontakta oss så hjälper vi dig att hitta lösningen som passar ditt företag.

Vilka allmänna fördelar finns det med att sälja fakturor till Aros?

• Du frigör kapital från dina kundfordringar.
• Du får betalat samma dag istället för att vänta 30-90 dagar på kundens betalning.
• Du kan investera i nya projekt/inköp tidigare.
• Mindre administration.
• Du lämnar över hela kreditrisken till oss och förbättrar företagets kreditvärdighet.

Varför ska jag sälja min faktura till Aros?

Vi brukar alltid säga “vi gillar inte att jämföra, men älskar att bli jämförd”.
Med detta sagt brukar vi oftast väcka nya kunders intressen genom att de just jämför våra tjänster och villkor med deras tidigare finansbolag, och utfallet leder i de allra flesta fall till att de väljer det enkla, flexibla och förmånliga alternativet, Aros Kapital. Kontakta oss och jämför de tjänster ni har idag med vad vi kan erbjuda. Börja sälja fakturor till Aros Kapital och låt oss förvåna er.

Behöver jag sälja mina fakturor?

Nej, men om en kund inte betalar i tid kan det innebär att du kan behöva bromsa upp investeringar och tillväxt. Säljer du fakturan till oss överlåter du dessutom hela kreditrisken. Så genom att sälja fakturorna till oss frigör du kapital snabbt och smidigt, samtidigt som du minskar dina risker.

Hur kontrollerar jag min reskontra när det är Aros Kapital som administrerar den?

Via vårt realtidsuppdaterade kundlogin får du en enkel och snabb överblick på ditt företags fodringar och kunder. Där ser du även statistik och information som du behöver för ditt dagliga arbete. Du kan även hämta alla rapporter som vi tillhandahåller och exportera de direkt till Excel.

Hur meddelar jag min kund att jag sålt fakturan till er?

Vi hjälper till med övergången och informerar dina kunder om det nya samarbetet. Betalningsuppgifterna på dina fakturor uppdateras och förses med en text om att fakturan är överlåten till Aros Kapital. Om du önskar kan du givetvis kontakta dina kunder själv och informera om att du kommer att sälja fakturorna till Aros.

Hur mycket betalar ni för mina fakturor?

Vi betalar upp till 100 % av fakturabeloppet.

Hur snabbt får jag betalt för mina fakturor?

Utbetalning sker oftast redan samma dag.

Hur snabbt kan jag sälja mina fakturor?

Efter godkänd kreditbedömning kan du börja sälja dina fakturor redan samma dag. Vi är medvetna om att tillgången till likvid kapital kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation, därför har vi gjort det väldigt enkelt för dig att sälja dina fakturor.

Köper ni förfallna fakturor?

Nej, vi köper inte förfallna fakturor. Däremot bistår vi gärna vid inkassoprocessen och eventuella tvister om ni önskar.

Måste jag sälja alla mina fakturor?

Nej, det behöver du inte. Du väljer själv vilka fakturor du vill sälja, och vilka du själv önskar bevaka.

Vad händer med min kundrelation om jag säljer mina fakturor till Aros Kapital?

Det som skiljer Aros Kapital från många andra aktörer inom vår bransch, är att vi ser din kund som vår kund. Vi är medvetna om att er inarbetade affärsrelation är vital för dig, och dina återkommande kunder innebär att du blir en nöjd och återkommande till oss.

Vad händer när bindningstiden på mitt fasta sparkonto löpt ut?

Ditt sparbelopp (ink. intjänad ränta) flyttas då automatiskt till ett Likvidkonto. Om du inte redan har ett Likvidkonto så öppnas det per automatik vid bindningstidens slut. Du kan sedan binda om dina pengar genom att öppna ett nytt sparkonto och genomföra en ‘Internöverföring’ på Mina Sidor. Alternativt kan du ta ut sparbeloppet och räntan genom att klicka på ‘Uttag’, pengarna skickas då till ditt föranmälda uttagskonto. Vi binder med andra ord inte upp dina pengar igen per automatik.

Vad innebär ett Likvidkonto?

På Likvidkontot kan du spara pengar till en lägre ränta utan bindningstid, med fria insättningar och uttag. Räntan på Likvidkontot är rörlig vilket innebär att räntan kan förändras över tid.

Kostar det någonting att öppna ett sparkonto hos Aros Kapital?

Nej, det är gratis att öppna ett konto och sätta in pengar hos oss.

Täcks mina pengar av den statliga insättningsgarantin?

Ja. Maxbeloppet du kan spara är därför 1 050 000 kr per kund.

Kan jag göra ett uttag innan bindningstidens slut?

Ja, det tillkommer då en avgift om 1% på det uttagna beloppet (som lägst 1 000 kr).

Hur byter jag uttagskonto?

Privatpersoner kan själva ändra uttagskonto genom att klicka på ‘Mina uppgifter’ under sitt namn till vänster på Mina Sidor. Företag/föreningar ombeds att kontakta kundtjänst.

Har ni sparkonto till minderåriga?

Ja, blanketten som ska fyllas i finns på vår hemsida under Sparfliken.

Har ni sparkonto till föreningar (ink. bostadsföreningar)?

Ja, blanketten som ska fyllas i finns på vår hemsida under Sparfliken.

Har ni sparkonto till personer med förmyndare/god man?

Ja, blanketten som ska fyllas i finns på vår hemsida under Sparfliken.

Har ni sparkonto till personer som är bosatta utomlands?

Ja, så länge du har ett svenskt bankkonto och e-legitimation. Blanketten som ska fyllas i finns på vår hemsida under Sparfliken.

Kan två privatpersoner öppna ett gemensamt konto?

Nej.

Kan jag sätta in pengar i euro eller andra valutor?

Nej.

När får jag ränta på mina pengar?

Räntan betalas ut till Likvidkontot i samband med bindningstidens slut. Räntan på Likvidkontot betalas ut en gång om året vid årsskifte (eller vid kontoavslut).

Kan jag göra flera insättningar på mitt bundna sparkonto?

Nej, endast en insättning per bundet sparkonto är tillåtet.

Min bank tillåter endast mindre belopp åt gången vid bankgiro-överföringar, därför måste jag sätta in pengar till er i omgångar. Vad ska jag när endast en insättning är tillåten per bundet sparkonto?

Behöver du genomföra flera insättningar för att uppnå det önskade sparbeloppet rekommenderar vi att ni placerar dessa på ett Likvidkonto och därefter genomför en internöverföring till det bundna sparkontot genom Mina Sidor.

Hur växlar jag mellan mitt privata sparkonto och mitt företags/föreningskonto på Mina Sidor?

Logga in på Mina Sidor och klicka på ditt namn alternativt företaget/föreningens namn högst upp till höger på skärmen. Du ser nu ett alternativ att växla din kundprofil till ditt privata alternativt företaget/föreningens sparande.

Kan jag beställa ett engagemangsbesked/kontoutdrag/årsbesked?

Ja. Notera att vi endast kan skicka information gällande sparkontot till kontohavarens registrerade/folkbokförda adress. Man kan även själv som kund ladda ner ovan dokument på Mina Sidor under ‘Dokument’.

Vad händer om kontohavaren avlider?

Kontohavarens anhöriga/representant ombeds kontakta kundtjänst.

Hur avslutar jag mitt konto?

Logga in på Mina Sidor, välj det konto du vill avsluta och klicka på ‘Avsluta’.

Om du har öppnat ett nytt fasträntekonto har du 90 dagar på dig att göra en insättning, annars avslutas kontot per automatik.

Vilka tjänster ingår när vi väljer Aros Kapital som finansbolag?

Vi skräddarsyr våra tjänster efter ditt företags behov och därför ska de tjänster som företaget behöver ingå i vårt avtal. Vår filosofi går ut på att tillgodose våra kunder med finansiella helhetslösningar som våra kunder behöver i dag och i framtiden.

Kontakta oss redan idag för en diskussion om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag.

Vad är ett klagomål?

På Aros Kapital är vi måna om dig som kund. Om du är missnöjd med vår hantering av ditt ärende eller din affär vill vi att du hör av dig till oss. Klagomålen som hanteras av vår klagomålsansvarige avser dock endast klagomål från våra kunder i utförandet av våra tjänster.

Läs mer och hitta kontaktuppgifter till Aros klagomålsansvarige på vår sida för klagomålshantering.

Om du fått ett inkassokrav och anser att detta är felaktigt skall du dock inte vända dig till klagomålsansvarige utan till inkassoansvarige.

Vad innebär etiska riktlinjer?

Aros etiska riktlinjer anger hur vi arbetar i etiska frågor och vilken ställning bolaget intar i dessa frågor. De etiska riktlinjerna ger inga heltäckande svar på samtliga enskilda frågor men ger en inblick i hur Aros ställer sig till grundläggande företagsetiska frågeställningar.

Saknar du en fråga?

Hör av dig via e-post eller telefon så svarar vi på dina frågor.